Motosiklet kaskları, sürücüler için çok önemli bir
ekipmandır. Hayatı önem taşıyan motosiklet kasklarının güvenilir, sağlam ve
korumasının yüksek olması çok önemli faktörlerdir. Motosiklet kasklarının hem
dış yapı koruması hem de iç yapısal korumasının eş oranlı olması önemlidir.
Yani hem dış kabuk yapının sağlam ve koruma oranın yüksek olması hem de iç
yapısının darbeleri azaltıcı ve konforlu olması uygun olan durumdur.
Motosiklet kask piyasası içerisinde birçok farklı markanın
üretmiş olduğu farklı özelliklere sahip motosiklet kaskları bulunmaktadır.
Üretilen kaskların hepsi belirli standart güvenlik özellikleri baz alınarak
üretilmektedir. Bu konuda motosiklet kasklarının sağlamlığını, güvenilirliğini
ve darbelere karşı korunaklılık durumunu ölçümleyen farklı testler ve güvenlik
uygulamaları bulunmaktadır. SNELL, DOT, ECE ve SHARP testleri ve sertifikaları
uluslararası geçerliliği olan motosiklet kaskı güvenlik testleridir. Farklı test kriterleri altında yapılan
incelemeler sonucu başarılı olan motosiklet kaskları bu belirtilen
sertifikalara sahip olmaktadır. Bir motosiklet kaskının kendi üretici firması
haricinde bağımsız kuruluşlar tarafından test edilip onay alması motosiklet
kasklarının güvenilirlik durumlarının daha iyi anlaşılmasını sağlamaktadır.
Şimdi kısaca bu güvenlik testlerinden ve sertifikalarından bahsedelim.
DOT Testi
DOT testi, Amerika Ulaştırma Bakanlığı’nın kullandığı,
standart bir test mekanizmasıdır. Amerika’da üretilen kaskların DOT
standartlarına uygun olması gerekmektedir. Aksi takdirde satışlarına izin
verilmektedir. DOT testine tabi tutulan motosiklet kaskları, kask üzerinde
belirlenen farklı noktalar üzerinden darbe ve şok absorbe edilme durumlarına
göre test edilmektedir. DOT, kask testlerini Hurt Report tarafından belirlenen
bulgular üzerinden yapmaktadır. Yapılan DOT testlerinde, motosiklet kaskının
belirli hızlarda alacağı darbelere karşı dayanıklılığı, belirli farklı
yükseklikten düşüşlerde alacağı darbelere karşı dayanıklılığı ve baş bölgesinde
oluşabilecek yararlanmaların minimum seviyeye indirilmesi üzerine incelemer ve
geliştirilmeler yapılmaktadır. DOT testlerinin temeli uzun süreli, gerçek
kazaların incelemesi üzerine oturtulmuştur. Bu veriler ışığında laboratuvar
ortamında motosiklet kaskları belirli darbe ve şiddetlere maruz bırakılarak
kaliteleri daha doğrusu güvenilirlikleri test edilmektedir. Amerika’da DOT
testleri, üretici firmaların kendi laboratuvar ortamlarında gerçekleştirilmektedir.
Testten geçen kasklar bu belgeyi almaya hak kazanmaktadır. Daha sonra eğer
piyasada satışı bulunan bu kasklarda aksi bir durum oluşursa (güvenlik
açısından) kasklar satıştan alınmaktadır.
ECE R22-5 Test
Sertifikası
ECE R22-5, Avrupa Ekonomik Topluluğu standartlarına dayanan
ve uluslararası geçerliliği olan bir kask test standardıdır. Dünya genelinde
hemen hemen 50’den fazla ülkede, kask üretiminde gerekliliği olan bir
sertifikadır. Bazen ülkelerin kendi test standartları ile ECE R22-5 standartları
uyuşmamaktadır. ECE test standartlarında örnek motosiklet kasklarına
laboratuvar ortamlarında belirli dayanıklılık testleri uygulanmaktadır. Bu
testler, kask üzerinde belirlenen noktalara darbe, hız ve yükseklik gibi
kriterler ölçüsünde yapılmaktadır. Kask üretici firmalar ürünlerinin
incelenmesi için bu kuruluşa kasklarını göndermektedir. ECE standartlarında
uygulanan testlerin şiddetleri DOT standartlarına göre daha kuvvetlidir. Bu
yüzden ECE test sertifikası alan ürünlerin DOT standardını da kapsadığı söylenebilir.
Ama her DOT sertifikalı kaskın, ECE standartlarına uygun olduğu
söylenemez. ECE R22-5 test standardı;
AMA, WERA, FIM, CCS, Forumula USA ve MotoGP gibi yarış kurumları tarafından
onay ve kabul görmektedir. Bell Kask, Caberg Kask, Astone Kask ve Venom Kask
gibi dünyaca ünlü motosiklet kask markalarının birçok ürünü ECE R22-5 kask
güvenlik sertifikasına sahiptir.
SNELL Testi
SNELL, 1956 yılında ünlü yarışçı William Pete Snell’in araba
kazasında hayatını kaybetmesinden sonra kurulmuştur. SNELL, kar amacı gütmeyen,
bağımsız ve özel bir kuruluştur. SNELL testleri, ECE ve DOT testlerine oranla
daha zor ve kati kurallara tabidir. Test standardı içerisinde Snell M2005 ve
Snell M2010 olmak üzere iki farklı “G” gücü kabul edilmiş, test mekanizması
vardır. Ancak M2005 test standardı 2011 yılından itibaren yürürlükten
kaldırılmıştır. Snell Vakfı, kaskların test edilmesi konusunda kendi standartlarını
belirleyerek, motosiklet kasklarını teste tabi tutmaktadır. Kendi laboratuvar
ortamlarında kendi belirledikleri ve gerçeğe dayanan ölçütlerle test edilen
kasklar ve neticesinde verilen Snell sertifikası itibarı yüksektir. Ayrıca
birçok üretici firma tarafından da desteklenmektedir. SNELL testinden geçmiş
olan motosiklet kaskları büyük ihtimalle DOT ve ECE testlerinden de
geçmektedir. SNELL test standartları, DOT testlerine göre daha sıkı ve katı
içeriklidir. Ancak bu test üretici firmaların istekleri sonucu yapılmaktadır.
SHARP Testi
SHARP, İngiltere hükümeti tarafından, İngiltere’de üretilen
ve satılan kasklarla ilgili oluşturulan bir standart test kurumudur. SHARP
testinde, bir motosiklet kaskı
bütün detayları ile kontrol edilmekte ve 1-5 yıldız arasında
derecelendirilmektedir. Kar amacı gütmeyen ve bağımsız bir kuruluş olan SHARP,
test edeceği bütün kaskları perakende satış mağazalarından ücreti karşılığında
satın almaktadır. Yani üretici firmanın kendilerine örneklem olarak kask
göndermeleri gibi bir durum söz konusu değildir. Sharp testi benzer güvenlik
testleri arasında en detaylı olanı olarak nitelendirilmektedir.
Sharp testine tabi tutulacak kasklar, farklı bölgelerden ve
her kaskın tüm bedenleri olmak üzere 6-7 adet olmak üzere satın alınır. Satın
alınan kasklar tepe, çene, sağ taraf, sol taraf, alın ve çene bölgelerinin
güvenlik durumları farklı darbe şiddetleri açısından testlere tabi
tutulmaktadır. Bununla beraber kaskların iç kısmı dört bir yandan özel lazerler
ile incelenmektedir. Genel olarak ise belirli yükseklikten düşme, belirli darbe
ölçülerine göre kaskların dayanıklılık ölçümleri yapılmaktadır. Bu testler 3
farklı yükseklikte 3 farklı hızda yapılmaktadır. Yapılan testler özel sensörler
yardımı ile bilgisayar ortamına aktarılmaktadır. Edinilen test raporları,
gerçek kaza sonuçları incelenerek karşılaştırılmaktadır. Bunun akabinde
kasklara kalite standardına göre 1-5 arası bir yıldız verilmektedir. Daha sonra
test sonuçları üretici firma ile paylaşılır. Eğer üretici firmanın bir itirazı
olursa, aynı testler üretici firmadan bir gözlemcinin yanında yapılır. Üretici
firma yine de sonuçları onaylamayıp memnun olmasa dahi SHARP, sonuçlara ilişkin
yıldız raporlarını sitesi üzerinden yayınlamaktadır.
Motosiklet kaskının,
motosiklet sürücüleri açısından hayati önem taşıdığını asla unutmamalıyız. Bu
yüzden kendinizi en iyi koruyacak olan motosiklet kaskını seçmeniz ve kazasız
sürüşler yapmanız dileğiyle.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder